andai itu takdirnya

pemikiran ku tidak tenang,
hati ku terlalu resah.

apakan jadi pada diriku dan jugak famili ku kali ini.
segala qadak'& qadar telah tertulis
andai itu yg bakal aku dapat.

kali ini, kepada siapa aku akan pergi?
mak? Ayah? atau bukan pada sesiapa?

aku bukan seorang yang kuat lagi.
bukan pada luar malahan dalaman juga.
hanya tuhan yg tahu apa yg aku alami.

tika dalam untuk mendirikan masjid ku sendiri.
tuhan telah berikan banyak petunjuk buatku ntuk aku tabah n belajar situasi itu.
tp aku tidak mampu ntuk terima smua ini.

terlalu besar tamparan dan cabaran kau berikan di saat ku cuba untuk berdiri.
tapi sayangnya aku berdiri hnyalah dengan diri sendri bukan dengan kekuatan adik-adikku.

kalau aku tidak pernah amik thu pasal kedaan rumah; masakan aku akan buat ini:-
-kemas rumah
-masak untuk adik2
-beli makanan kucing (evendo bukan tanggungan aku- sbb yg nak bela kucing adalah mak aku)

adakah ini adil untuk aku terima penyataan tersebut??

mak aku mengadu, ayah dah bgtau mkanan kucing bukan tggjwb dia sbb dia sndiri yg bukan nk beriya bela kucing2 tp itu pada mak aku.
duit makan, ayh bg cukup2.

itu ke aku tak pernah amik tahu kdaan rumah?
anak siapa snggup lihat mak mengadu dalam kedaan sebegitu?
evendo ketidak adilan selalu berpihak kepada diriku.
tp aku tetap akan mengalah, aku tundukkan ego ku.

aku dilahirkan dengan "murah air mata".
mgkin ini la hakikatnya.
tak kira waktu, air mataku tetap akan mengalir tetapi bukan pada orng yang terdekat aku menangis,
tp pada aku selalu bersendirian.


cuba untuk kuatkan diri. tapi mata ini tidak dapat untuk menipu keadaan sebenar.
aku bukan sengaja elakkan berjumpa dengan teman2 pada tika ini.
tapi hakikatnya aku tidak mahu kwn2 ku melihat kedaan aku yang sebigini.
aku tidak mahu kawan2 ku tahu beban yang aku cuba selindungi.

bukan kerna ingin memendam perasaan secara sorang2.
tapi bagiku. aku malu n tidak tahu bagaimana untuk bercerita.

Ya Allah, tolong tabahkan aku ntuk smua ini.
sekarang masalah di muka pengadilan.
aku hanya berserah pada smua ini.
andai itu jalan yang benar.

2 comments:

  1. Tak mampu nak buat ape2.
    Cuma mampu kasik pinjam telinga + shoulder je.
    *hugggs*

    ReplyDelete